"נח איש צדיק…"
פרשת נח מתחילה במילים: …"נח איש צדיק, תמים הי' בדורותיו…" רש"י מפרש: "בדורותיו: יש שדורשים אותו לשבח (שלמרות שהי' בדור של רשעים עדיין הי' צדיק), ויש שדורשים אותו לגנאי (שרק בדור שלו הי' צדיק ואילו בדורו של אברהם לא הי' לא הי' נחשב לצדיק).
כשקוראים את הרש"י מתעוררת שאלה: אם כתוב שהוא הי' צדיק למה לדרוש אותו לגנאי? אי אפשר לומר שהוא יכול הי' להיות צדיק גם בדור של אברהם?
אלא שיש שני סוגים של אנשים, יש אדם שאם קר הוא מפעיל תנור, (כלומר: דואג שלו וגם לאחרים יהי' חם). ויש אדם שלובש מעיל, (כלומר: דואג שלו יהי' חם) ואם למשהו אחר קר – שהוא ילבש מעיל מה הבעי' שלו?
וזה גם הי' ההבדל בין נח לאברהם.
ה' פונה לנח ואמר לו: "אני מביא מבול". נח שואל: "מה איתי?" וה' אומר לו : "תיכנס אתה וכל החיות לתיבה ותינצלו" ונח לא מנסה לבטל את העונש אלא בונה תיבה להציל את עצמו.
ואילו אברהם, שה' אמר לו שהוא ישמיד את סדום (שהיא בכלל לא היתה עיר שלו), הוא מנסה לבקש עלי' : "אולי יש חמישים צדיקים?" הוא שואל, "אולי יש ארבעים?", "אולי יש שלושים?" וכן הלאה.
נח, יחסית לדורו הי' צדיק. אבל אילו הוא הי' בדורו של אברהם הוא הי' צריך ללמוד מאברהם איך אפשר גם לדאוג לזולת ולהישאר צדיק וזאת הדרך הנכונה.
בחסידות מוסבר שהמבול הי' כמו מקווה, כמו מקווה שמטהר את הטמאים, כך גם המבול טיהר את העולם מכל הדברים הלא טובים שהיו בו.
ואחרי המבול התחילה תקופה חדשה: שבה משלבים: גם דואגים לאחר בכל המצתרך ומצד שני אני לא יורד מדרגתי.
ועל ידי כך נהי' יותר באהבת ישראל ונביא את הגאולה האמיתית והשלימה.
שבת שלום.
מאת שניאור זלמן צפורי
עוד בנושא
מכירת חמץ
המשך קריאה
פרשת וישב: זה לא ממני רק מה'
ירחמיאל היה תופר מומחה, כולם יודעים שאצל ירחמיאל אפשר לקנות...
המשך קריאה
פרשת וישלח - שבת י"ט כסליו "ה'איכה' שלי"
ביום שלישי הקרוב אי''ה נחגוג את יום י''ט בכסלו, יום...
המשך קריאה
דבר ראשון שים קסדה: פרשת ויצא
באמצע יום חם מאוד, הפועלים בבניין עובדים ללא הרף. ובין...